Cu siguranță s-a întâmplat să auzi de geometria mecanismului de direcție sau de “unghiul de fuga” atunci când ai mers cu mașina în service pentru a schimba o piesă la suspensie sau la sistemul de direcție.

Trebuie să știi în primul rând faptul că geometria are la bază trei unghiuri, de cădere, de convergență și respectiv de fugă și constă în reglarea acestora în așa manieră încât acestea să fie paralele între ele și perpendicular cu solul. Orice reglare incorectă poate avea drept rezultat uzura anvelopelor și afectarea ținutei de drum a autovehiculului.  Yoyo Cars Auto Rulate Bacău, și-a propus să vă răspundă la o serie de întrebări legate de geometria mecanismului de ghidare.

Când trebuie făcută geometria?

Geometria mecanismului trebuie făcută în special în momentul în care ai lovit un obstacol, dacă constați că anvelopele nu se uzează în mod uniform, dacă automobilul are tendința de a se deplasa în lateral sau în momentul în care volanul rămâne întors atunci când conduci în linie dreaptă. În astfel de circumstanțe se recomandă vizita la un service specializat în reglarea geometriei roților.

Care este importanța geometriei?

O geometrie corectă a mecanismului mașinii este atunci când roțile sunt perpendiculare cu solul și paralele între ele, iar anvelopele nu prezintă uzuri anormale pe muchia interioară sau exterioară. În caz contrar, acest lucru va determina scăderea performanteii anvelopelor, dar va crește și consumul de combustibil. Importanța geometriei stă în faptul că reglarea acesteia reduce devierile și deplasările în lateral ale autovehiculului, îmbunătățind totodată stabilitatea acestuia.

Care și ce sunt unghiurile?

Unghiul de cădere este acel unghi format de roată în momentul când privim autovehiculul din față sau din spate. Deși unii cred că roțile mașinii sunt perfect verticale, de fapt, acestea au o înclinare spre exteriorul vehiculului (unghi de cădere pozitiv) față de axa verticală, unghiul format astfel între verticală și axa roții fiind unghiul de cădere. Întâlnim unghi de cădere negativ în momentul în care partea inferioară a roții este înclinată spre exteriorul automobilului, determinând uzarea pe partea interioară a anvelopelor, în timp ce un unghi de cădere pozitiv prea mare ar determina uzarea acestora pe partea exterioară.

Unghiul de convergență se referă la  diferența distanței dintre partea anterioară și cea posterioară a două roți de pe aceeași osie în momentul în care mașina este privită de sus. Acesta determină comportamentul vehiculului în viraje. Convergența este pozitivă atunci când părțile posterioare ale roților sunt mai depărtate comparativ cu partea anterioară, în timp ce convergență negativă este întâlnită atunci când părțile anterioare ale rotilot sunt mai depărtate. Convergență pozitivă determină un comportament subvirator în viraje, în timp ce cea negativă duce la o supravirare. De cele mai multe ori, o mașină cu tracțiune spate are un unghi de convergență pozitiv, în timp ce cele cu tracțiune față au în mare parte un unghi de convergență negativ.

Unghiul de fugă este observant privind automobilul din lateral, fiind format între axa pivotului și axa care cade perpendicular pe sol. Unghiul de fugă pozitiv oferă stabilitate vehiculului, dar totodată menține rularea în linie dreaptă și ușoară înclinare a roților în viraje.

 

În concluzie, atunci când observi că mașina are tendința de a trage spre lateral, deși mergi în line dreaptă, când uzura nu este uniformă pe suprafață anvelopelor sau când acestea scârțâie fără să știi motivul este timpul să faci o vizită unui service auto specializat pe reglarea geometriei roților.